مروری بر زندگی‌نامه شهید «ابراهیم جعفری» اولین معلم شهید گیلان 

شهید «ابراهیم جعفری بوئینی» معلم مبارز گیلانی که بار‌ها مورد تعقیب ساواک قرار گرفته بود، در روز پنجشنبه، هفتم دی‌ماه سال ۵۷  هنگام راهپیمایی در خیابان لاکانی رشت به دست ساواک به شهادت رسید.
کد خبر: ۶۶۴۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۰ - 01May 2024

مروری بر زندگی‌نامه شهید «ابراهیم جعفری» اولین معلم شهید گیلان به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، شهید «ابراهیم جعفری بوئینی» اولین معلم شهید گیلان فرزند مرحوم محمد سال ۱۳۲۶ در روستای بوئین فومن به دنیا آمد.

وی دوره ابتدایی را در زادگاه خود و سپس راهنمایی و متوسطه را در شهر فومن گذراند و موفق به اخذ مدرک دیپلم طبیعی گردید؛ پس از اتمام سربازی مدتی به عنوان آموزگار در مدارس روستا‌ها به تدریس پرداخت و به دنبال آن موفق به اخذ لیسانس بازرگانی گردید و به عنوان دبیر در مدارس رشت به تدریس مشغول شد.

این معلم مبارز، بار‌ها مورد تعقیب ساواک و ماموران امنیتی قرار گرفت و همچنان به مبارزه خود با رژیم پهلوی ادامه داد تا اینکه سرانجام در روز پنجشنبه، هفتم دیماه سال ۵۷  هنگام راهپیمایی در خیابان لاکانی رشت به دست ساواک به شهادت رسید.

مردم خواستار تحویل پیکر این دبیر جوان شدند، اما پلیس به مخالفت با آنان پرداخت که به دنبال آن تظاهرتی از محله کارخانه نوشابه‌سازی و در خیابان امام خمینی، و میدان فرهنگ و چهار راه میکائیل صورت گرفت که در این روز نیز دو تن به شهادت رسیده و تعدادی مجروح شدند؛ سپس با پیگیری پدر شهید، پیکر مطهر شهید جعفری که اولین معلم شهید استان گیلان و اولین شهید شهر رشت تلقی میشد به فومن منتقل و در زادگاهش به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما
پربیننده ها